Det er let at tale om at arbejde med bæredygtighed, men noget helt andet at vise hele sandheden. At gøre en reel forskel for klima, miljø og mennesker kræver en klar plan, konkrete handlinger og....fuld transparens! Vi skruer nu op for ambitionerne og åbner døren på vid gab for at vise dig, hvordan det egentlig går med vores bæredygtighedsarbejde, og hvor der er plads til forbedringer. Alt dette takket være en gruppe hemmelige, engagerede hotelgæster.
Ikke for at prale (eller jo, lidt), men vi har altid gjort mere end det, der forventes af os. For vores gæster, vores medarbejdere, samfundet og miljøet. Når man driver over 230 hoteller, mangler det jo bare, at man tager sin del af samfundsansvaret, smøger ærmerne op og sørger for at passe bedst muligt på miljøet og menneskerne på vores eneste beboelige planet (hvad der sker med Mars eller andre uudforskede planeter, må tiden vise) – samtidig med at vi tager vare på vores rentabilitet.
Udover en egen have på taget, hvor der dyrkes råvarer, vil Clarion Hotel® The Hub i Oslo også få installeret 250 m2 solceller. Det vil resultere i en CO2-reduktion på omkring 11.100 kg om året, hvilket svarer til næsten fire omgange rundt om jorden i en personbil.
Vi har i mange år bestræbt os på at gøre det lille ekstra, såsom at installere solceller på flere hoteller, reducere vandforbruget ved hjælp af sensorstyrede vandhaner, stoppe med at bruge alle unødvendige plastprodukter, anvende færre farlige kemikalier, drive etisk handel og arbejde med tiltag for at mindske madspild. Bare for at nævne nogle eksempler. Derudover er alle vores hoteller miljøcertificeret efter den internationale standard ISO 14001. Men det vidste du måske allerede?
Comfort Hotel® Solna i Sverige er et af de hoteller, der er drevet af solceller på taget. Foto: Maverix Media
Hørt det før, siger du?
"Ja ja, bla bla bla, jeg har hørt det hele før", tænker du måske. Ja, vi ved det godt – det er fine ord, og enhver kan jo sige, at de arbejder med bæredygtighed. Hvor er det konkrete bevis egentlig på, at det arbejde, vi udfører, virker og gør en forskel? Ja, hvordan kan I derude vide, at vi holder, hvad vi lover?
Det er spørgsmål, som en særlig gruppe hotelgæster fik os til at tænke over. Gruppen går under navnet "The Chosen" og blev for nogle år siden ansat som "coronahåndterings-overvågere". Deres spørgsmål førte i sidste ende til, at vi nu introducerer vores egen bæredygtighedsvurdering, Sustainability rating - en vurdering, hvor vi kritisk evaluerer vores eget bæredygtighedsarbejde og lader dig og alle andre derude være publikum på forreste række.
"Denne vurdering skal måle, hvor godt hotellerne arbejder på at forbedre deres forbrug af energi, vand, affald, madspild, kemikalier og tekstilvask."
Vi åbner altså alle døre og blotter os helt, for det er den eneste måde, hvorpå vi kan blive endnu bedre! (Vi vender i øvrigt tilbage til disse "overvågere" længere nede i artiklen, hvis du er nysgerrig). Hvad er så det fantastiske med denne vurdering?
- Denne vurdering skal måle, hvor godt hotellerne arbejder på at forbedre deres forbrug af energi, vand, affald, madspild, kemikalier og tekstilvask. Det er disse områder, der bidrager til den største miljøbelastning inden for hoteldriften. Vurderingen præsenteres på en 10-trinsskala på vores hjemmeside, og forbruget måles individuelt ud fra det respektive hotels forhold, siger Harald Bjugstad-Holm, bæredygtighedsdirektør for Strawberry.
Bæredygtighedsdirektør for Strawberry, Harald Bjugstad-Holm.
Ingen er helt ærlig
Ja, en egen intern bæredygtighedsvurdering... er det almindeligt at granske sig selv og samtidig forvente, at folk stoler på resultaterne? Vi kan godt forstå, hvis du er en smule skeptisk. Men uanset hvordan man ser på sådan en intern vurdering, er én ting sikker: Dette er et værktøj, vi kan bruge til at få konkrete svar på, hvordan hvert enkelt hotel kan forbedre sig – og vi stræber konstant efter at blive bedre!
- Vi vil finde ud af, om hotellerne lever op til deres bæredygtighedsmål, og med denne vurdering får vi svar på det. Vi ser andre bæredygtighedsvurderinger blive offentliggjort inden for hotelbranchen for tiden, men ingen af disse er helt ærlige omkring, hvordan de rent faktisk arbejder med forbedringer. Eftersom vi har al information tilgængelig internt, vil vi også være hundrede procent transparente over for vores gæster omkring resultaterne, og hvordan vi arbejder med forbedringer. Således kan gæster træffe bevidste og bæredygtige valg og samtidig kræve mere af os, så vi hele tiden kan forbedre vores bæredygtighedsarbejde, siger Bjugstad-Holm.
Harald Bjugstad-Holm
For ambitiøse mål, eller?
Vores mål omfatter at være klimaneutral inden for vores egen drift i 2030, at halvere emissionerne inden for vores egen forsyningskæde og at reducere madspild med 50% inden 2026. Ambitiøse, men samtidig opnåelige mål! Når alt dette er sagt, skal det også siges, at det har været en lang rejse, der nu har ført til vores egen interne, kritiske bæredygtighedsvurdering. Det hele startede med... corona!
Det er vores mål at reducere madspildet på hotellerne med 50% inden 2026. Foto: GooDween123.
Kort sagt, engagerede vi en gruppe mennesker fra nær og fjern, gamle såvel aom unge, høje og lave - ja, du forstår nok: mange forskellige folk. Vi kaldte dem "The Chosen", og gruppen skulle arbejde undercover for os ved at rejse rundt på hotellerne og tjekke, om alle coronarestriktioner blev fulgt.
"Jeg synes, det var en fin kombination at kunne nyde på forskellige hoteller og samtidig bidrage til at gøre hotellerne bedre og tryggere."
31-årige Almudena Vargas, der til daglig arbejder i logistikafdelingen på Deichman Bibliotek i Bjørvika, blev udvalgt til at være en del af gruppen på mere end 100 personer, efter at have set vores annonce i en artikel på vores hjemmeside.
- Jeg skulle egentlig på en lang sommerferie i Spanien, hvor jeg kommer fra, men med de strenge grænseregler valgte jeg i stedet at tage på en to måneders ferie i Norge. Det var nok derfor, jeg blev udvalgt som "overvåger". I ledte jo efter rejseglade folk, og det var meningen, at vi skulle udføre denne opgave, mens vi var på privat rejse. Jeg synes, det var en fin kombination at kunne nyde på forskellige hoteller og samtidig bidrage til at gøre hotellerne bedre og tryggere i coronatiden, siger Vargas.
Almudena Vargas (31) er en del af en større gruppe, der rejser rundt på vores hoteller for at "overvåge" og tjekke, hvordan vi arbejder, og for at se, hvad der kan gøres bedre.
Det er ikke nok med fine, fluffy, har-hørt-det-før-ord
Gruppen fik med tiden deres egen Facebook-gruppe, hvor de udvekslede erfaringer og delte tanker om hoteldriften – og ikke kun om coronarestriktioner. I Strawberry indsåg vi, at gruppens engagement kunne bruges til noget mere efter coronapandemien, og de fleste var også interesserede i at fortsætte. For at skabe den bedst mulige gæsteoplevelse er det bestemt ikke nogen dårlig idé at have "almindelige" mennesker på indersiden.
Men den ivrige gruppe var optaget af mere end det. De var nemlig interesserede i bæredygtighed, og hvordan vi som hotelvirksomhed arbejdede med dette. Men de kunne ikke finde nogen konkret information nogen steder. Bortset fra fine, fluffy, hørt-det-før-ord.
- Det hele startede med nogle kommentarer fra folk i Facebook-gruppen om, hvordan hotellerne blev drevet. Vi opdagede for eksempel, at der blev solgt en importeret limonade på glasflaske, som var blevet transporteret fra Italien, ikke kunne pantsættes, var hundedyr og ærlig talt smagte grimt. Det virkede hverken nødvendigt, rentabelt eller bæredygtigt, siger Vargas engageret.
Almudena Vargas har meget på hjerte, når det kommer til bæredygtighed og hoteldrift. Hun arbejder til daglig med logistik på Deichman Bibliotek i Oslo.
Dette fik gruppen til at reflektere over, hvorfor man ikke kunne finde nogen konkret information om, hvad hotellerne rent faktisk gør for at reducere deres madspild, klimabelastning og alt det, der hører under ordet bæredygtig drift. De udtrykte et ønske om mere transparens, og det tager vi selvfølgelig alvorligt. Vi ønsker bestemt ikke at holde noget skjult for vores gæster.
- I tog os seriøst i Strawberry og præsenterede os efter et stykke tid for et forslag til en bæredygtighedsvurdering. I spekulerede på, hvad vi syntes, der skulle indgå i sådan en vurdering, hvordan den skulle designes og så videre. Vi, som "almindelige borgere", var jo godt rustet til at give input til, hvordan en vurdering burde se ud for alle derude, som ikke er bæredygtighedseksperter, siger Vargas.
Vi har allerede udarbejdet etiske retningslinjer for vores leverandører og deres forsyningskæder for at sikre, at produktionen af de varer og tjenester, vi anvender, sker med respekt for mennesker og miljø.
Information er viden
Sådan blev Sustainability Rating, vores bæredygtighedsvurdering, til! Vi er stolte over og glade for endelig at kunne vise verden, hvordan vi arbejder med bæredygtighed og stræber efter at blive bedre. Men tror Vargas på sådan en intern vurdering, og tror hun, at andre vil have tillid til den?
- Der er nok en del, der vil være skeptiske over for sådan en vurdering, eftersom den er intern. Når det er sagt, så tror jeg, at skepsissen bliver mindre efterhånden som folk indser, at dette faktisk er et brugbart værktøj, der giver konkret information, som man ikke nødvendigvis får fra andre brancher - information, der bidrager til, at man som gæst kan foretage bedre og kloge valg. Folk er jo mere og mere engagerede i klima og miljø i dag, og denne vurdering kan gøre jer til en drivkraft og en rollemodel for andre aktører, der ikke er lige så transparente. Information er viden, og det er vigtigt, at alle i hotelbranchen er godt rustet til at imødekomme samfundets forventninger til driften i fremtiden, siger Vargas.
Folk er jo mere og mere engagerede i klima og miljø i dag, og denne vurdering kan gøre jer til en drivkraft og en rollemodel for andre aktører, der ikke er lige så transparente, siger Almudena Vargas.
Hotellerne skal overgå forventningerne
Okay, nu har vi en bæredygtighedsvurdering. Men hvordan måler man egentlig, hvad der er en fuld score i denne vurdering?
- For at få en fremragende vurdering skal hotellet virkelig overgå forventningerne og levere topresultater inden for alle områder. En høj score betyder ikke, at hotellet har den laveste miljøbelastning, men at de har opnået store forbedringer. Med denne vurdering får hvert hotel et godt grundlag for at se, hvor de skal forbedre sig, afslutter Bjugstad-Holm.
Vi ser naturligvis også vigtigheden af at inddrage gæsterne i vores daglige hoteldrift, og alle hotelgæster kan allerede i dag give feedback og forslag til forbedringer i forbindelse med deres hotelbesøg. Derudover er det planen at inddrage det menneskelige aspekt i vurderingen på længere sigt, såsom mangfoldighed, velfærd og lokalt samfundsansvar. Vi bekymrer os jo trods alt både om planeten og menneskene på den!
I dag måler vi vores fremskridt ud fra tre forskellige punkter: People, Planet og Profit. Så kan du sove godt hos os med god samvittighed.
Dette er Sustainability Rating:
- Intern vurdering, der afspejler, hvordan hotellerne præsterer inden for forskellige bæredygtighedsområder.
- Hvert hotel laver en prognose for forventet forbrug, baseret på estimeret belægning.
- Det faktiske forbrug indhentes dagligt fra leverandører, for eksempel fra elleverandør og vaskeri, og registreres i et centralt system, der genererer en vurdering for hvert hotel.
- Vurderingen præsenteres på en 10-trins skala og er et gennemsnit af de seneste 7 dage
- Resultatet måles ud fra antal gæster per nat, for at opnå en så ensartet skala som muligt, der kan bruges til at sammenligne alle hoteller.
- Vurderingen er baseret på, hvordan hotellerne over tid lever op til deres mål om at reducere klimabelastningen inden for områderne energi, vand, affald, madspild, kemikalier, tekstilvask og CO2-udledning.
- Systemet er transparent internt, så hoteller, der stadig har lidt vej endnu på deres bæredygtighedsrejse, kan lære af hoteller, der klarer sig bedre.
Her kan du læse mere om vores Sustainability Rating og vores bæredygtigshedsarbejde.