Hvordan danskerne Mads og Mikkel fik global succes ud af mænds smykker
Da den globale superstjerne Jay-Z ønskede sig et unikt smykke, ringede han til den danske duo Mads og Mikkel Kornerup. Bag deres eksklusive herresmykker ligger en vigtig vision for brødrene: "Husk dine værdier".
I en alder af blot 19 år rejste Mads Kornerup rundt i Brasilien. Han så ædelstene for første gang og blev helt betaget.
Fascineret. Fængslet. Han kunne ikke give slip på idéen om at lave noget med "disse skønheder", som han udtrykker det, og den kreative proces begyndte. Dette førte til smykkedesigns kendt over hele kloden.
"Jeg har aldrig været bange for at bære smykker, og min bror Mads og jeg delte den samme vision. Vi tænkte, at hvis vi kan lide at bære smykker, må der være andre mænd derude, der har det på samme måde,” siger Mikkel.
En rejse til Brasilien var udgangspunktet for det, der nu er Shamballa Jewels – en smykkekollektion, der er blevet et hit blandt dem, der sætter pris på hverdagsluksus.
Brødrenes diamanter og ædelsten er blevet set på Hollywood-stjernen Leonardo DiCaprio, designeren Karl Lagerfeld, kronprinsesse Mary af Danmark og især den førnævnte musiker og iværksætter Jay-Z.
Da Jay-Z ønskede noget særligt
Selvfølgelig er der gået mange år med kreative processer og forretningsudvikling, siden den 19-årige Mads var i Brasilien, og indtil denne historie om, da superstjernen Jay-Z anmodede om et meget specielt armbånd. Men lad os springe direkte til den seje del: den der involverer en af de største rappere gennem tiderne.
"Shamballa Jewels blev født ud af et ønske om at skabe smukke smykker, der er mere end bare værdifulde materialer. Navnet Shamballa Jewels er inspireret af et mytisk kongerige i Himalaya," siger Mads.
De to brødre fra København udstråler professionalisme og 'coolness'. Begge har hvidt skæg, ringe på fingrene og bærer armbånd og lange halskæder. Alligevel er de stadig ydmyge og afbalancerede.
"I 2001, i starten med Shamballa Jewels, havde vi mulighed for at designe et armbånd til musikikonet Jay-Z. På det tidspunkt begyndte mange berømtheder at praktisere yoga og meditation. Jay-Z var en del af denne bevægelse og bad om et armbånd, der ville være mere meditativt end de traditionelle smykker fra rap-verdenen.
Et sæt gyldne perler blev skabt, indgraveret med rapperens personlige logo og initialer, og prydet med to halv carat diamanter. Dette var starten på, hvad der nu er det ikoniske flettede armbånd kendt som Shamballa®. Og det var også begyndelsen på den rejse, der kulminerede i den succes, Mads og Mikkel nyder i dag.
Samarbejde med Villa Copenhagen
Brødrene har nu en flagship-butik i København. Derudover har de sat deres præg på interiøret på det femstjernede hotel Villa Copenhagen i København.
Designet specielt til dig
Succesen med smykker, der udelukkende er til mænd, er ikke så overraskende, som mange måske tror.
Mikkel påpeger, at mænd har båret smykker som et udtryk for deres tro eller resultater i århundreder. Over tid blev dette erstattet med jakkesæt og ure.
"Vi troede på - og tror stadig på, at disse to traditioner kan kombineres," siger Mikkel.
De danske brødres smykker handler om tradition og historie. Et sted midt imellem gammel østlig filosofi og nordiske designtraditioner. Derudover har smykkerne et meget eksklusivt twist:
"Vores smykker er skræddersyet til kunden og giver samlere en unik mulighed for at skabe en personlig skat, der repræsenterer de værdier og minder, som hver enkelt ønsker at leve efter."
Over tid har deres samling udvidet til at omfatte halskæder, øreringe, ringe og manchetknapper, og nu henvender de sig til både mænd og kvinder.
Visionen bag smykkerne
Brødrene selv bærer flere armbånd på begge arme, nogle klassiske og nogle personlige. Deres betydning er privat, men uanset ædelsten, guld eller diamanter er visionen noget langt ud over det luksuriøse og materialistiske.
"Vi har begge praktiseret yoga i mange år, og vi har altid været nysgerrige efter, hvordan folk har brugt tilbehør i århundreder, såsom bedekranse og meditation, til at udforske deres indre selv. Og det er noget, vi alle kan blive bedre til i dag - at holde pause, trække vejret og finde balance,” siger Mikkel.
Faktisk er det præcis, hvad brødrene vil have folk til at opleve og huske gennem deres smykker og de symboler, det repræsenterer.
"Denne vision har været vigtig for os fra starten og er endnu mere relevant i dag, når folk leder efter noget luksuriøst ud over materialisme."
"Det handler om at huske dine værdier i livet."